Hoitotyön auttamismenetelmät ja hoitosuhdetyöskentely
Mielenterveystyö jakautuu mielenterveyden edistämiseen ja
mielenterveysongelmien hoitoon. Hoitotyö tulee nähdä laajasti ihmisen
hyvinvointia ja toimintakykyä lisäävänä työnä, jossa keskitytään vahvuuksiin ja
voimavaroihin, sekä vahvistetaan pärjäävyyttä ja lisätään suojaavia ulkoisia
tekijöitä. Mielenterveystyö jaetaan kolmeen eri vaiheeseen (kuten hoitotyö
yleensäkin): 1) mielenterveyttä edistävä, 2) mielenterveyttä ennaltaehkäisevä
ja 3) mielenterveyttä korjaava taso.
Ihmisen mielenterveys voidaan ajatella tasapainoilun
tilaksi, jossa altistavat ja laukaisevat tekijät sekä mielenterveyttä suojaavat
tekijät tasapainottelevat. Suojaavia tekijöitä ovat sosiaalinen tuki ja
yksilölliset voimavarat. Vaikka ihminen sairastuisi mielenterveyshäiriöön, on
hänellä olemassa olevia voimavaroja. Nämä voimavarat voivat välillä olla
hyvinkin vähissä, mutta niiden tukeminen vahvistaa ja voimistaa ihmistä.
Voimavarat voivat olla arvoja, asenteita tai ihmissuhteita, tai ne voivat olla
materiaalisia, älyllisiä tai tunteisiin perustuvia. (Kanerva – Kuhanen – Oittinen – Schubert – Seuri, 2014)
Haavoittuvuus-stressimalli on yksi tarkastelunäkökulma
pohdittaessa mielenterveysongelmien syntymistä. Haavoittuvuus-stressimalli
olettaa, että sairastuneella on mielenterveyden ongelmille tai häiriöille
altistavia tekijöitä ja näiden altistavien tekijöiden ja elämäntilannetta
riittävästi kuormittavan stressin yhteisvaikutus voi johtaa psyykkiseen
sairastumiseen. Haavoittuvuuskynnys riippuu ihmisen yksilöllisestä
taipumuksesta stressin kuormittavuuteen sekä eri elämän aikoihin. (Kanerva – Kuhanen – Oittinen – Schubert – Seuri, 2014)
Psykoedukatiivinen lähestymistapa on käytetty menetelmä
hoitotyössä ja sen käyttö on perusteltua ammattiryhmästä riippumatta, koska sen
vaikuttavuudesta on tutkimuksellista näyttöä. Psykoedukatiivinen työskentely
tapahtuu potilaan ja perheenjäsenten kanssa yhdessä työskennellen. Työskentelyn
painopiste on nykyisyydessä ja tulevaisuudessa, eikä menneisyydessä ja syiden
etsimisessä. Ajatuksena on, että perhe ei vaikuta potilaan sairauden syntyyn,
mutta voi vaikuttaa sen kulkuun. Psykoedukatiivinen työskentely voi olla
hoitajan ja potilaan välisessä yhteistyösuhteessa tapahtuvaa,
perhetyöskentelyä, ryhmä- ja kurssimuotoista tai usean perheen välistä
ryhmätyöskentelyä. Ryhmätyöskentelyssä korostuu vertaistuki, jonka avulla
voidaan jakaa tietoja ja kokemuksia samasta sairaudesta ja sen kanssa
selviytymisestä. Perhetyöskentelyssä huomioidaan myös lapset ja se, että he
tulevat kuulluiksi. Käytännössä psykoedukatiivisen työskentelyn aikana
potilaalle ja hänen läheisilleen annetaan tietoa sairaudesta, oireista,
selviytymiskeinoista, toipumisesta ja toipumisen tavoista. Työskentelyn
tavoitteena on lisätä potilaan ja perheen terveyttä ja hyvinvointia,
elämänlaatua, elämänhallinnan tunnetta sekä antaa konkreettisia selviytymiskeinoja
ja välineitä. Tiedon, ohjauksen ja tuen antaminen lisää sairastuneen ja hänen
läheistensä ymmärrystä psyykkisestä sairaudesta ja lieventävät traumaattista
kokemusta. Skitsofrenian ja kaksisuuntaisen mielialahäiriön sekä masennuksen
Käypä hoito –suositukset ovat ohjeistaneet psykoedukaation käytön potilaan
hoidossa. (Kanerva – Kuhanen – Oittinen – Schubert – Seuri, 2014)
Yksi lähestymistapa on kuntoutujakeskeinen malli, jossa
tärkeänä päämääränä on kuntoutujan arkielämäntaitojen ylläpitäminen ja niiden
lisääminen. Yksilön voimavarojen, toimintakyvyn ja oman elämän hallinnan
tunnetta lisäävät elementit ovat keskeisessä roolissa. Myös ryhmätyöskentelyä
käytetään paljon, sis. psykoedukatiiviset ryhmät.
Hoitajan ja potilaan välinen yhteistyösuhde vaatii
hoitajalta halua auttaa ja tehdä toisen ihmisen olo hyväksi. Yhteistyösuhteessa
korostuu hoitajan aito läsnäolo. Potilaan tulee voida kokea, että hoitaja on
kohtaamistilanteessa aidosti kiinnostunut potilaasta ja että hoitaja on
tilanteessa juuri häntä varten. Keskustelut potilaan ja hoitajan välillä ovat yhteistyösuhteen
keskeisin menetelmä. Keskustelujen sisältö muodostuu potilaan tarpeiden ja
tavoitteiden pohjalta. Tärkeitä keskustelunaiheita ovat myös hoito, vointi ja
kuntoutumisen eteneminen. Toisaalta keskustelu voi välillä olla myös ihan
tavallista keskustelua liittyen potilaan arkeen ja potilaalle mieluisiin
asioihin. Toisinaan voi olla, ettei keskustelua synny ja silloin tärkeää vain
olla potilaalle läsnä ja olla ”hyväksytysti hiljaa”. Potilaan kuuntelemisen
tavoitteena on selventää potilaan ajatuksia ja tunteita ja saada tietoa
potilaasta, jotta ymmärrys tilanteesta lisääntyisi. Aktiivinen kuuntelu on
oleellinen osa havainnointia, jossa tarkastellaan myös mm. potilaan kehon
kieltä. (Kanerva – Kuhanen – Oittinen – Schubert – Seuri, 2014)
Potilaan ja hoitajan välisessä yhteistyösuhteessa voi tulla
esiin tiettyjä vuorovaikutuksen ilmiöitä:
- Transferenssi = Potilaan ja hoitajan välisen vuorovaikutuksen tunteidensiirto. Se voi olla positiivista tai negatiivista. Potilas siirtää menneisyytensä, usein varhaislapsuuden, sekä merkittäviin ihmisiin kohdistamiaan reaktioita, kuten tunteita, odotuksia, asenteita, mielikuvia, viettejä tai puolustuskeinoja, potilaan ja hoitajan yhteistyösuhteeseen.
- Vastarinta = Potilas ei halua puhua ja on hiljaa. Sairastuminen ja sen hyväksyminen aiheuttaa monenlaisia tunteita, jotka voivat herättää potilaassa vastarintaa. Taustalla on potilaan elämänhistoria, mutta aina myös ajankohtaisesti vaikuttava muutospaine.
- Distanssi = Potilaan ja hoitajan välimatka (fyysisesti, psyykkisesti, että sosiaalisesti). Yhteistyösuhteessa välimatkan säätely toimii potilaan kehitys- ja kasvuprosesseja ohjaavana tekijänä. Potilaan oikean välimatkan sääteleminen vaatii hoitajalta ammattitaitoa tunnistaa se.
Lähteet:
Kuhanen C, Oittinen P, Kanerva A, Seuri T, Schubert C.
Mielenterveys-hoitotyö. 2014.
Tosi kattavasti olit saanut kirjoitettua aiheesta. Kiva että kävit läpi myös vuorovaikutuksen ilmiöitä :)
VastaaPoista