Kehityspsykologia - Vuorovaikutus ja kiintymys
Jatkuva vuorovaikutus muiden ihmisten kanssa muodostaa yhden
tärkeän kehityksen perusperiaatteen. Joskus on todettu, että ihminen kasvaa
ihmiseksi vain kehittymällä muiden ihmisten parissa, ja se on osoittautunut
todeksi. Esimerkkinä ”susilapset”, joita on joskus löydetty viidakoista ja
erämaista. Heille yhteistä on ollut se, että ainakin kolme keskeisen tärkeää
inhimillistä ominaisuutta on jäänyt kehittymättä; suora ryhti, puhe ja kyky
käsitteelliseen ajatteluun. (Nordling - Toivio, 2013)
Varhaisessa vuorovaikutuksessa vauva alkaa jo ensimmäisen
elinkuukauden jälkeen etsiä aktiivisesti yhteyttä ulkomaailmaan, jossa
erityisesti katsekontaktin ottaminen hoitavaan henkilöön muodostuu keskeiseksi.
Katsekontaktin kautta vauva oppii vähitellen ymmärtämään ja erottamaan
hoitajansa toisistaan, ja jos lähelle tullut henkilö tuottaa mielihyvän
tunnetta, vauva alkaa reagoida siihen hymyilemällä. (Nordling - Toivio, 2013)
Kolmannen ikävuoden aikana viimeistään kehittyy lapsen
minuus. Silloin yksilöitymis-eriytymisprosessi etenee vaiheeseen, joka
mahdollistaa ajattelun ja yksilöllisyyden kehittymisen. Minuuden kehityksen
tärkein vaihe lapsen persoonallisuuden muovautumisen kannalta on tunne-elämän
kehitys. Tutkijat ovat pitkälti yksimielisiä siitä, että lapsen
persoonallisuuden biologinen, perimän kautta saatu perusta on temperamentti.
Sillä tarkoitetaan ihmiselle tyypillistä reagoimis- tai käyttäytymistyyliä,
joka erottaa hänet muista. Varhaislapsuudessa temperamentti näkyy selvemmin, kun
ympäristö ei ole ehtinyt vielä muovata persoonallisuutta. Tutkimuksissa on myös
huomattu, että jopa 60% joistakin temperamentin piirteistä on periytyviä. Tähän
kuitenkin vaikuttaa varhaisen vuorovaikutussuhteen hoitaja, joka hioo lapsen
tunne-elämän kehitystä. (Nordling - Toivio, 2013)
Kiintymyssuhteen myötä lapselle kehittyy sisäisiä
mentaalisia malleja lapsesta itsestään, hänelle tärkeistä henkilöistä ja heidän
keskinäisestä vuorovaikutuksesta. John Bowlby käytti tätä teoriaa, jonka
perusajatuksena on, että pikkulapsi ei normaalitilanteessa voi olla kiintymättä
hoitajaansa riippumatta siitä, onko hoitaja sopiva vai ei. Se, että lapsi on
kiintynyt hoitajaansa, ei siis teorian mukaan kerro mitään hoitajan
sopivuudesta tai hoidon laadusta. Kiintymyksen laatu ja sen vaikutukset
tunne-elämän kehitykseen vaihtelevat sen mukaan, miten herkkää ja
vastavuoroista lapsen ja hänen hoitajansa tunnepitoinen vuorovaikutus on.
Bowlby luokitteli kiintymiset neljään kiintymysmalliin:
- Turvallinen kiintyminen
- - Maailman tutkiminen ja turvan hakeminen ovat joustavasti tasapainossa
- Välttelevä kiintyminen
- - Maailman tutkiminen korostuu koetun turvallisuuden kustannuksella
- Ristiriitainen kiintyminen
- - Lapsi hakee hoitajasta turvaa siinä kunnolla onnistumatta ja siten, että heikentää mahdollisuutta tutkia maailmaa
- Jäsentymätön kiintyminen
- - Kyvyttömyys jäsentää kiintymyssuhdetta vanhempaan sen takia, että vuorovaikutusta säätelee pelko
Nämä mallit voivat muuttua kehityksen myötä myönteiseen tai
kielteiseen suuntaan ja niihin voi vaikuttaa lapsen vuorovaikutus muiden
ihmisen kanssa kodin tai perheen ulkopuolella. Mallit kehittyvät koko kasvun
ajan, sosiaalisissa suhteista kertyvien kokemusten ansiosta, myös aikuisena. Lapsi
ei tarvitse ”täydellistä lapsuutta” kehittyäkseen täysipainoiseksi. Lapsen
kehityksen kannalta tärkeintä on, että yksi hoitaja huolehtii lapsen
perustarpeista eli ravinnosta, unesta, lämmöstä ja suojasta. Hoitaja myös
vastaa kohtalaisen herkkätunteisesti ja ennen kaikkea ennakoitavalla tavalla
lapsen viesteihin. Hoidon ei tarvitse noudattaa länsimaisen ydinperheen mallia. (Nordling - Toivio, 2013)
Lähteet:
Toivio, T., Nordling, E. 2013. Mielenterveyden psykologia. Edita.
Varhainen vuorovaikutus ja itsetunnon kehitys. Terveyskirjasto Duodecim. Luettu 6.9.2017 https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=kot00302
Paljon hyvää asiaa tiiviissä paketissa.
VastaaPoistaBlogissa annetaan hyvää tietoa ja esimerkkejä kehityspsykologiasta. Blogissa tulee myös hyvin selville eri ikävaiheiden kehitys. Myös kiintymyssuhteen kuvaus oli hoidettu mallikkaasti.
Samu&Ville
Hyvin tuotu ilmi eri kiintymyssuhteet ja että kaikki muovautuu koko ajan. Kuvaava esimerkki nuo "susilapset". Tiivis paketti- hyvä Linda! :)
VastaaPoistaKivasti tuotu esille kiintymyssuhteet. Selkeä ja tiivis teksti. Se on aivan totta tuo minkä tuot esille, ettei lapsen tarvitse saada sitä nimeomaista "täydellistä lapsuutta" kehittyäkseen.
VastaaPoista